Analisis Historis, Metode Dan Karakteristik Pendidikan Tasawuf Di Ma’had Aly IqnᾹ’ Ath-ThᾹlῙbin Pondok Pesantren Al-Anwar, Sarang, Rembang
DOI:
https://doi.org/10.54298/jk.v7i2.280Keywords:
Learning Methods, Islamic Boarding School Traditions, Educational InstitutionsAbstract
This research aims to examine: (1) the history of the establishment of Ma'had Aly Iqnā' Ath-Thālibīn Pondok Pesantren Al-Anwar, Sarang, Rembang (2) Taṣawuf education at Ma'had Aly Iqnā' Ath-Thālibīn Pondok Pesantren Al-Anwar, Sarang, Rembang (3) the characteristics of Taṣawuf education at Ma'had Aly Iqnā' Ath-Thālibīn Pondok Pesantren Al-Anwar, Sarang, Rembang. The research approach used in this study is descriptive qualitative. The research setting was conducted at Ma'had Aly Iqnā' Ath-Thālibīn Pondok Pesantren Al-Anwar, Sarang, Rembang. The data collection method uses documentation, interview, and observation methods. For data validity techniques used are source triangulation techniques. While the data analysis technique that researchers obtained, using data collection, data reduction, and data verification. The results of the study conclude The learning method follows the tradition of the salaf pesantren and emphasizes social practice. Its characteristics include the use of the book by Masyayikh PP. Al-Anwar, sanadan kitab, syarh kitab as a final assignment, and the application of Sufism in social life.
Downloads
References
Aini, S. Q. (2021). Diktat Mata Kuliah Metodologi Syarah Kitab Hadis.
Akhmad Sagir. (2010). Perkembangan syarah hadis dalam tradisi keilmuan islam. Ilmu Ushuludin, 9(2), 129–148.
Al-Anwar, P. (n.d.). Sekilas Tentang Pondok Pesantren Al-Anwar. https://www.ppalanwar.com/sekilas-pp-al-anwar/
Al-Anwar, P. P. (2016). Sekilas Pondok Pesantren Al-Anwar. https://www.ppalanwar.com/sekilas-pp-al-anwar/
Al-Khered, Q. A. (2021). Meniti Jembatan Cahaya. Maktabah al-Barokah.
Al-Maliki, M. bin A. (2002). Al-Qawa’id Al-Asasiyyah Fi Ilmi Mustalah Al-Hadis (p. 78).
Al-Mandzūr, J. M. bin M. I. (n.d.). Lisān al-Arab. Dār al-Ma’ārif.
Al-Thahān, M. (1994). Taysīr Musthalah al-Hadīts. Markaz al-Hudā li Dirāsāt.
Ali, M., Fiddin, M., & Pendidikan, K. (2020). Ma ’ had Aly Sebagai Solusi Dalam Mempertahankan Kualitas Pendidikan. 8523, 168–181.
Ana, S., & Nursalam, Y. F. (2021). Terjemahan Tadhaful Qoroin Al-Qur’an Departemen Agama. AL-MIKRAJ : Jurnal Studi Islam Dan Humaniora (E-ISSN: 2745-4584), 1(2), 36–45. https://doi.org/10.37680/almikraj.v1i2.749
Azyumardi Azra. (1995). Jaringan Intelektual Ulama Timur dan Kepulauan Nusantara Abad XVII. Mizan.
Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan Validitas Data Melalui Triangulasi Pada Penelitian Kualitatif. Teknologi Pendidikan, 10, 46–62.
Basri, H. (2009). Filsafat Pendidikan Islam. Pustaka Setia.
Casram, C. (2016). Membangun Sikap Toleransi Beragama dalam Masyarakat Plural. Wawasan: Jurnal Ilmiah Agama Dan Sosial Budaya, 1(2), 187–198. https://doi.org/10.15575/jw.v1i2.588
Dacholfany, M. I. (2015). Pendidikan Tasawuf di Pondok Modern Darussalam Gontor. Nidzam, 4(2), 29–42.
Dalimunthe, R. P. (2015). Takhrij Hadis. Buku Daras, Vol. 37. N(21106040042), 98.
Darsul S. Puyu. (2012). MetodeTakhrij al-Hadis Melalui Kosa Kata.
Fahdini, A. M., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Urgensi Pendidikan Karakter dalam Mengatasi Krisis Moral di Kalangan Siswa. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9390–9394.
Fitri, R., Ondeng, S., & Makassar, I. (2022). PESANTREN DI INDONESIA : LEMBAGA PEMBENTUKAN KARAKTER. 2(1), 42–54.
Fuaddudin. (2017). Pendidikan Mahad Aly : Menyoal Tradisi Keilmuan Pesantren. In EDUKASI: Jurnal Penelitian Pendidikan Agama dan Keagamaan (Vol. 6, Issue 3). https://doi.org/10.32729/edukasi.v6i3.124
Ghofur, W. A. (2023). Perbedaan Ma’had Aly dan Perguruan Tinggi Islam Lainnya. https://ditpdpontren.kemenag.go.id/artikel/perbedaan-ma-had-aly-dan-perguruan-tinggi-islam-lainnya
Hermawan, A. (2016). MENGETAHUI KARAKTERISTIK PESERTA DIDIK UNTUK MEMAKSIMALKAN PEMBELAJARAN. Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 6(August), 128.
Hidayah, E. N., & Susilo, S. (2020). Tradisi Lalaran Sebagai Upaya Memotivasi Hafalan Santri. Intelektual, 10(1), 1–10.
Hidayati, S. (2014). Penerapan Metode Lalaran dalam Menghafal Nadhom Ilmu Nahwu Pada Santri Putra Pondok Pesantren Al Miftah Jatingarang Kidul Jatisarono Nanggulan Kulon Progo Yogyakarta. In Skripsi S1 Sekolah Tinggi Ilmu Agama Alma Ata (p. 69).
Ismail, M. S. (1993). Metodologi Penelitian Hadis Nabi. Bulan Bintang.
KBBI. (n.d.-a). Kamus Besar Bahasa Indonesia. https://kbbi.web.id/pesantren
KBBI. (n.d.-b). Kamus Besar Bahasa Indonesia. https://kbbi.web.id/metode
KBBI. (n.d.-c). Kamus Besar Bahasa Indonesia. https://kbbi.web.id/terjemah
KBBI. (n.d.-d). KBBI. https://kbbi.web.id/didik
Kemenag. (2022). Pesantren: Dulu, Kini, dan Mendatang. https://kemenag.go.id/read/pesantren-dulu-kini-dan-mendatang-wkgol
Kholilurrahman, M. (2023). Wawancara.
Ma’arif, K. (2023). Wawancara.
Ma’had ’Aly Salafiyah Syafi’iyah. (n.d.). Sejrah Berdirinya Ma’had ’Aly Situbondo. https://maalysitubondo.ac.id/sejarah/
Majid, A. (2017). Strategi Pembelajaran (E. Kuswandi (ed.)). Remaja Rosdakarya.
Mashar, A. (2015). Sejarah Tasawuf, Madzhab, dan Inti Ajarannya. Al-A’raf, Vol. XII,(1), 98–117.
Muhdi, A. A. (2012). Tarq Takhrij Hadits. Maktabah al-Iman.
Munawiroh, H. E. B. dan. (2007). Pergeseran Literatur Pesantren Salafiyah. Puslitbang Lektur Keagamaan.
Munawwir, A. W. (1997). Kamus al-Munawwir Arab Indonesia. Pustaka Progresif.
Muslim, I. A. H. M. bin al-H. bin. (2000). Shahih Muslim. Dār al-Salām.
Ningrum, V. Z. (2019). Perilaku Sosial Santri di Pondok Pesantren Tarbiyatul Muballighin Desa Reksosari Kecamatan Suruh Kabupaten Semarang. Solidarity: Journal of Education, Society and Culture, 8(2), 749–761.
Nur, I., & Suismanto, H. (2018). Metode Sorogan dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Alquran pada Anak Iys Nur Handayani, Suismanto Metode Sorogan dalam Meningkatkan Kemampuan Membaca Alquran pada Anak. Age Jurnal Ilmiah Tumbuh Kembang Anak Usia Dini, 3(2), 103–114.
Permana, F. (2018). PENDIDIKAN MA’HAD ‘ALY SEBAGAI PENDIDIKAN TINGGI BAGI MAHASANTRI. Al Qodir, Vol 16.
PERMENAG. (2020). Peraturan Mentri Agama Nomor 32 Tahun 2020. Kementrian Agama RI.
Qomar, M. (2000). Pesantren dari Transformasi Metodologi Menuju Demokratisasi Institusi. Erangga.
Rosnaeni. (2019). Manajemen Sarana Prasarana. Manajemen Sarana Prasarana Pendidikan, 8(1), 8. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/isema/article/view/5645
Siagian, M. (2020). Thesis Writing Guide. UNP: Padang, 16. http://iai-tabah.ac.id/wp-content/uploads/2020/02/PANDUAN-SKRIPSI-IAI-TABAH.pdf
Sirajuddi, T., Islam, U., Banda, N. A., & Keislaman, P. (2020). KONTRIBUSI MA’HAD ALY DALAM PENINGKATAN PEMAHAMAN KEISLAMAN. Jurnal Agama Dan Sosial Humaniora, 8, 1.
STAI AL-Anwar. (n.d.). Profil Lembaga STAI AL-Anwar. https://staialanwar.ac.id/lembaga/
Sugiyono. (2010). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&D (10th ed.). Alfabeta.
Sutarwan, M. (2023). Wawancara.
Syaikh ‘Izzuddin bin ‘Abdi Salam. (n.d.). Syajarah al-Ma’ārif al-Ahwāl wa Shālih al-Aqwāl wa al-A’māl. Dar al-Hayah.
Syardiansah, S. (2019). Peranan Kuliah Kerja Nyata Sebagai Bagian Dari Pengembangan Kompetensi Mahasiswa. JIM UPB (Jurnal Ilmiah Manajemen Universitas Putera Batam), 7(1), 57–68. https://doi.org/10.33884/jimupb.v7i1.915
Syarih, M. (2023). Wawancara.
Ulum, A. (2016). Syaikhuna wa Usrotuhu. LP. Muhadlarah PP. al-Anwar.
Ulum, A. (2020). KH. Maimoen Zubair Membuka Cakrawala Keilmuan. LP.Muhadloroh PP. Al-Anwar.
UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA. (2003). UNDANG-UNDANG REPUBLIK INDONESIA NOMOR 20 TAHUN 2003 TENTANG SISTEM PENDIDIKAN NASIONAL. Demographic Research, 49(0), 1-33 : 29 pag texts + end notes, appendix, referen.
Wahana, P. (2016). Filsafat Ilmu Pengetahuan. Pustaka Diamond, 1–211. https://repository.usd.ac.id/7333/1/3. Filsafat Ilmu Pengetahuan (B-3).pdf
Wahyuni, S. R. I. (2022). DI PONDOK PESANTREN ISLAM NYAI ZAINAB SHIDDIQ PROGRAM STUDI PENDIDIKAN AGAMA ISLAM.
Zamroni, H. (2020). Pendidikan Sufistik (Studi Kasus di Asrama Perguruan Islam Pondok-Pesantren Salaf Tegalrejo Magelang). UIN Walisongo Semarang.
Zulkifli. (2011). Metodologi Pengajaran Bahasa Arab. Zanafa Publising.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Kholis Ali Mahmudi, Islah Gusmian
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).