Implementasi Pembelajaran Kitab Ta’lim Muta’allim dalam Membentuk Adab Santri di Pondok Pesantren Al-Khoiriyah Desa Meluwur Glagah Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.54298/jk.v8i2.576Keywords:
Implementasi, kitab ta’lim muta’allim, adabAbstract
Abstract
This research is entitled the implementation of learning the book of ta'lim muta'allim in shaping the adab of students at the Al-Khoiriyah Islamic Boarding School in Meluwur Village, Glagah Lamongan. This research is motivated by the fact that what is happening in education today is the decline in the adab and ethics of students. The existence of learning the Ta'lim Muta'allim book is a solution so that the adab of students can increase. This research aims to find out the learning of the Ta'lim Muta'allim book, to find out the supporting factors and inhibiting factors for the implementation of learning the Ta'lim Muta'allim book, and to find out the implementation of learning the Ta'lim Muta'allim book in shaping the students' manners at the Al-Khoiriyah Islamic Boarding School in Meluwur Village, Glagah Lamongan. This research uses qualitative research and a qualitative descriptive approach with data collection using observation, interview, and documentation techniques. The results of this study are in the learning of the ta'lim muta'allim book to carry out three steps, namely planning, implementation, and evaluation. Planning and implementation went well but there were shortcomings in the evaluation. The implication of learning the book of ta'lim muta'allim in shaping santri adab is the increase in santri adab and can position themselves as knowledge seekers. However, in its implementation there are also several factors, both supporting factors and inhibiting factors. The supporting factors are educators who are experts in their fields, adequate facilities, and the number of students who can read the book because most of the students come from boarding schools. While the inhibiting factor is that there are some students who are late in learning due to several factors.
Keywords: Implementation, ta'lim muta'allim book, forming.
Abstrak
Penelitian ini berjudul implementasi pembelajaran kitab ta’lim muta’allim dalam membentuk adab santri di Pondok Pesantren Al-Khoiriyah Desa Meluwur Glagah Lamongan. Penelitian ini dilatarbelakangi bahwa fakta yang terjadi di pendidikan saat ini yakni turunnya adab dan etika santri. Adanya pembelajaran kitab Ta’lim Muta’allim ini menjadi solusi agar adab santri bisa meningkat. Penelitian ini bertujuan untuk mengetahui pembelajaran kitab ta’lim muta’allim, untuk mengetahui faktor pendukung dan faktor penghambat implementasi pembelajaran kitab ta’lim muta’allim, serta untuk mengetahui implementasi pembelajaran kitab ta’lim muta’allim dalam membentuk adab santri di Pondok Pesantren Al-Khoiriyah Desa Meluwur Glagah Lamongan. Penelitian ini menggunakan jenis penelitian kualitatif serta pendekatan deskriptif kualitatif dengan pengumpulan data menggunakan teknik observasi, wawancara, dan dokumentasi. Hasil penelitian ini adalah pada pembelajaran kitab ta’lim muta’allim melakukan tiga langkah yaitu perencanaan, pelaksanaan, dan evaluasi. Perencanaan dan pelaksanaan berjalan dengan baik akan tetapi terdapat kekurangan dalam evaluasinya. Implikasi dari pembelajaran kitab ta’lim muta’allim dalam membentuk adab santri yakni meningkatnya adab santri serta bisa memposisikan dirinya sebagai pencari ilmu. Meskipun demikian, dalam pelaksanaannya juga terdapat beberapa faktor, baik faktor pendukung maupun faktor penghambat. Faktor pendukungnya yakni pendidik yang sudah ahli di bidangnya, fasilitas yang memadai, serta banyaknya santri yang sudah bisa membaca kitab karena sebagian besar santri berasal dari pondok pesantren. Sedangkan faktor penghambatnya yakni ada beberapa siswa yang telat dalam pembelajaran karena ada beberapa faktor.
Kata Kunci: Implementasi, kitab ta’lim muta’allim, adab
Downloads
References
Abukhudairi, Arif Karkhi. “Manhaj Tadris Al-Adab Al-’Arabi Li Ghair Al-’Arab.” Arabiyat :
Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 2, no. 2 (2015): 216–29.
https://doi.org/10.15408/a.v2i2.2225.
ADIB ABDUL. “Metode Pembelajaran Kitab Kuning Di Pondok Pesantren.” Jurnal Mubtadiin
, no. 01 (2021): 2021.
Afifah, Anisa Nur. “Konsep Adap Menuntun Ilmu Perpektif Syaikh Muhammad Syakir
Dalam Kitab Washoya Dan Relevensinya Dengan Tujuan Pendidikan Islam.” Institut
Agama Islam Negeri Ponorogo, 2021.
Asyrofiyah, Islachiyatul, Rustam Ibrahim, and Siti Choiriyah. “Efektivitas Penerapan Metode
Sorogan Dan Bandongan Pembelajaran Kitab Kuning Di PP. Darul Qur’anKota
Mojokerto.” Al-Afkar: Journal for Islamic Studies 7, no. 3 (2024): 30.
https://doi.org/10.31943/afkarjournal.v7i3.1296.Effectiveness.
Az-Zarnuji, Syekh. Terjemah Ta’lim Muta’allim. Surabaya: Mutiara Ilmu, 2009.
Creswell, W. John. Qualitative Inquiry & Research Design: Choosing Among Five Approaches.
Third Edit. Los Angeles, London, New Delhi, Singapore, dan Washington DC: SAGE
Publications, Inc., 2013.
Dalimunthe, Irwan Saleh, and Musdalipah Siregar. “Rekontekstualisasi Isi Kandungan Kitab
Ta’lim Muta’allim Dalam Membentuk Akhlak Belajar Santri Di Masa Kini.” JKIP : Jurnal
Kajian Ilmu Pendidikan 4, no. 1 (2023): 208–19. http://journal.almatani.com/index.php/jkip/index.
Fitriana, Septi, Andhita Diva Maulieftha, Rina Puspita Dewi, and Cinta Nurul Fadillah.
“Implementasi Model Pembelajaran Klasikal Dalam Pendidikan Anak Usia Dini Di TK
PERTIWI 1 Kota Bengkulu Tahun 2022.” Seulanga : Jurnal Pendidikan Anak 4, no. 1 (2023):
–8. https://doi.org/10.47766/seulanga.v4i1.1056.
Gani, Abdul. “Penerapan Metode Tanya Jawab Untuk Meningkatkan Pemahaman Siswa
Terhadap Pembelajaran Ski Siswa Kelas Vi Madrasah Ibtidaiyah.” Jurnal Pendidikan Guru
, no. 1 (2021): 1–14. https://doi.org/10.47783/jurpendigu.v3i1.285.
Hasbullah. “Pemikiran Kritis John Dewey Tentang Pendidikan (Dalam Perspektif Kajian
Filosofis).” Tarbiyah Islamiyah: Jurnal Ilmiah Pendidikan Agama Islam 10, no. 1 (2020): 1–21.
Izzan, Ahmad, and Sofa Oktaviani. “Pengaruh Penerapan Metode Sorogan Dan Wetonan
Terhadap Kemampuan Berfikir Kritis Santri Di Pondok Pesantren Darul Ulum
Karangpawitan.” Masagi 1, no. 1 (2022): 27–36. https://doi.org/10.37968/masagi.v1i1.118.
JP, Erikson, Hutabarat, Lamhot Naibaho, and Djoys Annkene Rantung. “Memahami Peran
Pendidikan Di Era Post Modern Melalui Pandangan John Dewey Jurnal Kolaboratif Sains
( JKS ) Pages : 1572-1578.” Kolaboratif Sains 6, no. 11 (2023): 1572–78.
https://doi.org/10.56338/jks.v6i11.4403.
Khoiriyah, Latifatul. “Implementasi Pembelajaran Kitab Ta’limul Muta’allim Dalam
Pembentukan Akhlak Santri Kelas III A Di Pondok Pesantren Hidayatul Mubtadiin Desa
Sidoharjo Kecamatan Jati Agung Kabupaten Lampung Selatan.” Jurnal An-Nur: Kajian
Pendidikan Dan Ilmu Keislaman 8 (2022): 249–66.
Merriam, Sharan B., and Tisdell, Elizabeth J. Qualitative Research: A Guide to Design and
Implementation. Britania Raya: Wiley, 2016.
Misbachudin, Ariful. “Implementasi Isi Kandungan Kitab Ta’lim Al-Muta’alim Dalam
Pembentukan Etika Belajar Santri Pondok Pesantren Al-As’ariyyah Kalibeber
Wonosobo.” Universitas Islam Indonesia, 2020.
Noer, Muhammad Ali, and Azin Sarumpaet. “Konsep Adab Peserta Didik Dalam
Pembelajaran Menurut Az-Zarnuji Dan Implikasinya Terhadap Pendidikan Karakter Di
Indonesia.” Al-Hikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan 14, no. 2 (2017): 181–208.
https://doi.org/10.25299/al-hikmah:jaip.2017.vol14(2).1028.
Samdani, Samdani, and Isny Lellya. “Konsep Ta’Līm Al-Muta’Allim Dalam Kultur Adab
Perguruan Tinggi Islam Di Kalimantan Selatan.” Khazanah: Jurnal Studi Islam Dan
Humaniora 19, no. 1 (2021): 127. https://doi.org/10.18592/khazanah.v19i1.4559.
Setiawan, Andi. Belajar Dan Pembelajaran. Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia, 2017.
Sodiman, Sodiman. “Etos Belajar Dalam Kitab Ta’Liim Al-Muta’Allim Thaariq Al-Ta’Allum
Karya Imam Al-Zarnuji.” Al-TA’DIB 6, no. 2 (2013): 56–72.
http://ejournal.iainkendari.ac.id/al-tadib/article/view/305%0Ahttp://files/428/305.html.
Suryadinata, Fatma, Nindiawati, A. Moh. Ickhamal. “Metode Ceramah Dalam Pendidikan
Islam (Keuntungan Dan Keterbatasannya).” Jurnal Kolaboratif Sains 8, no. 6 (2025): 3458–67. https://doi.org/10.56338/jks.v8i6.7674.
Tahir, Gustia. “Sinergitas Ilmu Dan Adab Dalam Perspektif Islam.” Jurnal Adabiyah 15, no.
Ilmu dan adab adalah dua kata yang saling berkaitan (2015): 18–29.
Tambak, Sahraini. “Metode Diskusi Dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam.” AlHikmah: Jurnal Agama Dan Ilmu Pengetahuan 12, no. 1 (2015): 1–20.
https://doi.org/10.25299/jaip.2015.vol12(1).1444.
Ujang Ruslandi, Siti Qomariyah, and Mimit Sumitra. “Peran Metode Pembelajaran Diskusi
Dalam Menciptakan Keaktifan Belajar Siswa Di MAS Tarbiyatul Islamiyah.” Katalis
Pendidikan : Jurnal Ilmu Pendidikan Dan Matematika 2, no. 1 (2025): 79–90.
https://doi.org/10.62383/katalis.v2i1.1203.
Yin, Robert K. Case Study Research and Applications: Design and Methods. Amerika Serikat: SAGE
Publications, 2017.
Zaedi, Muhamad. “Metode Pembelajaran Hafalan Pada Pelajaran Pendidikan Agama Islam.”
Jurnal Pendidikan Dan Studi ISlam 9, no. 1 (2023): 232–44.
Downloads
Published
Versions
- 2025-09-14 (2)
- 2025-09-14 (1)
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rohim, Abdul Manan, Muhammad Saifudin, Ninis Khumairoh Indriyani

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).