Program Pendampingan Bimbingan Belajar untuk Meningkatkan Minat Belajar Anak-anak di Desa Gedongan Wadungasri Sidoarjo

Authors

  • Saiul Anah Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia
  • Muhammad Wahzudi Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia
  • Nur Sabilatul Hidayah Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia
  • Vina Rochmatul Ummah Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia
  • Isrobil Ilmi Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia
  • Ananda Diamoore Iskandar Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia
  • M. Syarof Ali Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia
  • Budi Setiawan Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia
  • M. Ulin Nuha Sekolah Tinggi Agama Islam Taruna Surabaya, Indonesia

Keywords:

Tutoring, Interest in Learning, , Mentoring

Abstract

Students' interest in learning can emerge if there is encouragement from their environment. One way to increase interest in learning is by implementing tutoring for early childhood, children, and even adolescents at the RW 01 Hall in Gedongan Wadungasri Village, Waru District, Sidoarjo Regency. The subjects of this study consisted of 20 children aged 5 to 15 years. This mentoring program consists of four steps: (1) planning, (2) implementation, (3) observation, and (4) reflection. The results of this study indicate that tutoring can increase students' interest in learning.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alfida, M. L. (2016). Menakar Program Literasi Informasi Melalui Karya Ilmiah Mahasiswa. 14(1).

Aravik, H., Sopian, A., & Tohir, A. (2023). Pemanfaatan Aplikasi ResearchGate Sebagai Sumber Literasi Karya Ilmiah. AKM: Aksi Kepada Masyarakat, 3(2), 187-206. Cahyono, H. (2019).

Faradila, S. P., &Aimah, S. (2018). Analisis Penggunaan Media Pembelajaran untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa di SMA N 15 Semarang. Prosiding Seminar Nasional Mahasiswa Unimus (Vol. 1, 2018, 1(2005), .

Jannah, F., & Sulianti, A. (2021). Peran Mahasiswa Di Masyarakat. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 1(1), 32–43. https://doi.org/10.4000/adlfi.2398

Juniarti, Y. (2019). Perspektif Mahasiswa Sebagai Agen OF Change Melalui Pendidikan Kewarganegaraan. ASANKA: Journal of Social Science And Education, 2(2), 181–193. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2010.09.020.

Yolviansyah, F., Suryanti, S., Setiya Rini, E. F., Matondang, M. M., & Wahyuni, S. (2021). Hubungan Minat Belajar Siswa Terhadap Hasil Belajar Fisika Di Sma N 3 Muaro Jambi. Tunjuk Ajar: Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 4(1), 16. https://doi.org/10.31258/jta.v4i1.

Zulfah, N. (2023). Pemanfaatan Media Game Edukasi Wordwall untuk Meningkatkan Minat Belajar Siswa. Pubmedia Penelitian Tindakan Kelas Indonesia, 1(1), 11. https://doi.org/10.47134/pt.

Downloads

Published

2025-07-01

How to Cite

Anah, S., Wahzudi, M., Hidayah, N. S., Ummah, V. R., Ilmi, I., Iskandar, A. D., Ali, M. S., Setiawan, B., & Nuha, M. U. (2025). Program Pendampingan Bimbingan Belajar untuk Meningkatkan Minat Belajar Anak-anak di Desa Gedongan Wadungasri Sidoarjo. TARUNASERVE: Journal of Community Service, 1(1), 24–30. Retrieved from https://journal.staitaruna.ac.id/index.php/jcs/article/view/572