Pengaruh Penggunaan Media Tangram terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif pada Siswa Kelas Lima Sekolah Dasar

Authors

  • Kumfardiah Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasanuddin Banten, Indonesia
  • Fitri Hilmiyati Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasannudin Banten, Indonesia
  • Khaeroni Universitas Islam Negeri Sultan Maulana Hasannudin Banten, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.54298/tarunateach.v3i1.460

Keywords:

Creative Thinking Skills, Tangram, Learning Media

Abstract

This study aims to determine the effect of Tangram media on improving students' creative thinking skills in mathematics subjects in grade V. The method used in this study is a quasi-experimental method (Quasi-Experimental Design) more specifically Pretest-Posttest Control Group Design. After the data is collected, the hypothesis testing is carried out using a two-sample independent t-test or Independent Samples t-test. The sample in this study was taken using a purposive sampling technique, with class V A as the experimental class using Tangram media and class V B as the control class not using additional media. The results of this study indicate that Based on the results of SPSS version 20 calculations, the parametric hypothesis test with the Independent Samples t-test obtained a Sig. (2-tailed) value of 0.000 <0.05, then as the basis for decision making in the independent sample t-test it can be concluded that  is rejected and   is accepted, which means that there is a significant influence between the use of tangram media on improving students' creative thinking skills.

References

Ali, M Makhrus, Tri Hariyati, Meli Yudestia Pratiwi, and Siti Afifah. “Metodologi Penelitian Kuantitatif Dan Penerapan Nya Dalam Penelitian.” Education Journal 2, no. 2 (2022).

Cintia, Nichen Irma, Firosalia Kristin, and Indri Anugrahaeni. “Penerapan Model Pembelajaran Discovery Learning Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dan Hasil Belajar Siswa.” Perspektif Ilmu Pendidikan 32, no. 1 (2018): 69–77.

Mufti, Nasisah Nada, Oyon Haki Pranata, and Muhammad Rijal Wahid M. “Studi Literatur: Tangram Sebagai Media Pembelajaran Geometri.” Jurnal Kajian Pendidikan Dasar 5, no. 2 (2020): 93–99.

Putra, Redza Dwi, Yudi Rinanto, Sri Dwiastuti, and Irwan Irfa. “Peningkatan Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Melalui Model Pembelajaran Inkuiri Terbimbing Pada Siswa Kelas XI MIA 1 SMA Negeri Colomadu Karanganyar Tahun Pelajaran 2015/2016.” Proceeding Biology Education Conference 13, no. 1 (2016): 330–334.

Putri, Delsa Ad. “Hubungan Berpikir Kreatif Dengan Kreativitas Siswa Dalam Membuat Media Pembelajaran Biologi Dari Barang Bekas Dalam Pembelajaran Konsep Sel Dengan PJBL” (2019). https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/48698.

Rahmani, Wirda, and Nurbaiti Widyasari. “Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa Melalui Media Tangram.” Holistika Jurnal Ilmiah PGSD 1, no. 2 (2017): 131–136.

Ridwan, Ita Rustiati, Vianka Putri Rizaldi, Susilawati, and Muhammad Hanif. “Pengaruh Penggunaan Media Tangram Berbasis Articulate Storyline 3 Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Dalam Materi Bangun Datar Kelas Iv Sdn Karangantu.” PYTHAGORAS: Jurnal Matematika dan Pendidikan Matematika 01, no. 1 (2023): 1–23. repository.upi.edu.

Shofia, Evy Alvionita Laurita, Hobri, and Randi Pratama Murtikusuma. “Analisis Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Pada Materi Aritmetika Sosial Berbasis Jumping Task Ditinjau Dari Gaya Kognitif Field Dependent Dan Field Independent.” Kadikma 9, no. 3 (2019): 171–182.

Vonica, Selia Iren, Sulthon Masyhud, and Ridho Alfarisi. “Pengaruh Model Creative Problem Solving Berbantuan Media Tangram Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Siswa Sekolah Dasar.” EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar 7, no. 2 (2023): 182–196.

Wahyudi, Dian Nuryani, and Yohana Setiawan. “Pengembangan Media Smart Land Untuk Meningkatkan Kemampuan Berpikir Kreatif Dalam Penerapan 3CM Learning Untuk Peserta Didik Sekolah Dasar.” Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan 12, no. 1 (2022): 20–30.

Wardani, Kusuma, Adeliasari, and Harry Putra, Dwi. “Penggunaan Media Tangram Pada Materi Geometri Bidang Datar Terhadap Kemampuan Berpikir Kreatif Matematis Siswa SD.” ndiktika : Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika 6, no. 2 (2024): 245–254.

Wibowo, Rosella Aranda ayu, and Yoppy Wahyu Purnomo. “Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif Matematis Menggunakan Creative Problem Solving Pada Siswa Kelas III.” AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika 12, no. 2 (2023): 1738.

Widiastuti, Titis Arum, Idam Ragil Widianto Atmojo, and Dwi Yuniasih Saputri. “Profil Keterampilan Berpikir Kreatif Peserta Didik Dalam Pembelajaran IPA Kelas V Di Sekolah Dasar.” Didaktika Dwija Indria 9, no. 3 (2021): 4–9.

Downloads

Published

2025-05-03

How to Cite

Kumfardiah, Hilmiyati, F., & Khaeroni. (2025). Pengaruh Penggunaan Media Tangram terhadap Peningkatan Keterampilan Berpikir Kreatif pada Siswa Kelas Lima Sekolah Dasar. Tarunateach: Journal of Elementary School, 3(1), 11–20. https://doi.org/10.54298/tarunateach.v3i1.460

Issue

Section

Articles